Biraz da Spordan Söz Edelim: Peki Neden “UEFA Şampiyonlar Ligi, NFL Süper Kupa’ya Karşı”?



Yaklaşık 1 aylık aranın ardından bu sefer spordan söz ederek bloga geri dönüyorum. Bloga geri dönmemin sebebi sadece spor değil, aynı zamanda her sene Şubat’ın ilk Pazar günlerinde düzenlenen NFL Süper Kupa (NFL SuperBowl) adı verilen Amerikan Futbolu finali kapsamında yer alan eğlenceli reklamlar ve film fragmanlarına yer veriyor olmaları… Bu sene üzerinden bahsetmem gerekirse; Pepsi, Hyundai gibi reklamları ile Yenilmezler: Oyunun Sonu (Avengers: End Game), Hızlı ve Öfkeli’nin ilk alt filmi olan Hobbs & Shaw gibi spot ya da fragmanlarını örnek verebiliriz. Aslında Süper Kupa durumlarını yaklaşık 7 yıldır bilmekteyim. Onu bilmemin sebebi ise çok sevdiğim filmlerin fragmanları ya da spotları o lig sayesinde ortaya çıkıyor olmasıydı…



Süper Kupa’nın en yakın küresel rakibi ise; Avrupa kökenli ve bir geleneksel futbol ligi olan UEFA Şampiyonlar Ligi’ni (UEFA Champions League) küçük yaşlarımdan beri bilmekteydim. Şampiyonlar Ligi’ni küçükken Ford ile sponsorluğu sayesinde biliyor olmamdı… Tabii 2014 yılında Ford’un yerine Nissan geçti, ayriyeten Pepsi ile Lay’s de sponsorlar kervanına dahil oldu.


Geçen seneden beri arada sırada öz düşünerek hayal kuruyordum. Bu düşünce ise, Şampiyonlar Ligi ile Süper Kupa futbolcularının bir reklam filminde bir araya gelseler çılgınca olur muydu sizce? Olmasa da bu iki farklı dünyanın, iki farklı liglerinin karşılaştırmalarını konu alan bir blog yazısı paylaşmaya karar verdim.

Yalnız şunu altını çizerek belirtmek isterim. 16 Eylül 2014 paylaşımı US Soccer Players adlı web sitesindeki J. Hutcherson tarafından yazılan yazıları çevirerek paylaşacağım. Ayrıca nasılsa siz geleneksel futbolu anlayabiliyorsunuz; fakat Amerikan Futbolunu anlayamıyorum, nasıl oynanır, skorları nasıl ve nelerdir gibileri derseniz blog yazımın en altına üç farklı kaynaklı olarak “burayı tıklayınız” ikazı ekleyeceğim. Karşılaştırma için şimdiden iyi okumalar…



Televizyon

NFL'nin herkesten daha iyi yaptığı şeylerden biri, ülke çapında izleyicileri çeken ilkel oyunlara ilgi yaratmak. Pazar gecesi ve Pazartesi gecesinde artık diğer televizyon yayınları pek ilgi görülmüyor. NFL, ABD genelinde yayın yapan TV programında yalnızca bir oyunla üçüncü bir geceye eklemeye çalışıyor. Perşembe çalışsa da olmasa da, CBS izleyicileri çekeceği varsayımı altında çok para harcıyor.

İşte NFL'nin ABD'deki büyüklüğü… CBS, futbola yer açmak için en iyi sitcom'unu bile başka bir geceye taşıyor. Çünkü insanlar o futbolları izlemek ister ve NFL bunu olabildiğince kolaylaştırır.


Bir Süper Kupa Devre Arası Örneği:
Adam Levine (Maroon 5 Grubu) Maç Arası Gösterisi'nde konser verirken...
Şampiyonlar Ligi’ne gelince… Tüm oyunlarda ancak finalinde, ABD'deki iş günü boyunca gerçekleşir. Bu durum, canlı izleyicileri ciddi şekilde sınırlandırıyor. Replay futbolu eskiden yaygındı. ABD’de durum böyle değil, görünüşte herhangi bir ilgi oyunu mevcut. İnsanlar bir süredir ABD televizyonunda canlı futbolun süvarisinin sona erdiğini tahmin ediyorlar, ancak bunun olduğuna dair hiçbir kanıt yok.

Programlamanın yarattığı şeyin tek bir varış noktası olmadığı. NBC Sports, ülke çapında yayın yapan TV'de bir Cumartesi Prömyer Ligi (Premier League) maçı koyarak bunu yaratmaya çalışıyor. Pozlamanın artmasıyla birlikte, başarılı olması için ihtiyaç duyulan izleyicileri de arttırır. Fox, Prömyer Ligi haklarına sahipken de aynı şeyi denedi. Finalde öne çıkan hiçbir Şampiyonlar Ligi maçı için bir seçenek değil. Olimpiyatlar hariç, aynı gün gecikme televizyonda yapılan sporlarla artık çalışmıyor.

ABD'de Şampiyonlar Ligi için farkındalık açıkça artsa da, bu insanların oyunları izleyeceği anlamına gelmiyor.

Bir Şampiyonlar Ligi Devre Arası Örneği:
Dua Lipa Kiev'de Maç Arası Gösterisi'nde konser verirken...

Takım Lige Karşı…

NFL'nin ilkel oyunlarında reyting derecelendirme kayıtları koyma kabiliyeti, diğer takımların taraftarlarının izlemeye istekli olmalarından kaynaklanıyor. Bu aynı zamanda Şampiyonlar Ligi'nin de bir parçası. Genel ilgi alanlarına göre yapılmış bir turnuva. Bu olmazsa, Avrupa Ligi ile aynı sorunlardan muzdarip olacaktır. Partizancılığın kesinlikle bir etkisi vardır, ancak büyük kulübün diğer büyük kulübe karşı durması kendi başına bir beraberliktir. Bu, özellikle ABD gibi bir denizaşırı pazarda geçerlidir.

Tanınan takımları oynayan tanınabilir takımlar ABD'nin çıkarlarını artıran bir şeydir. Her yaz Avrupa kulüp turları ile görüyoruz. Şampiyonlar Ligi tanınabilir Avrupa kulüpleri için süper bir ligin alanını kaplar ve bu da ABD'nin ana spor meraklılarını bulduğumuz alandır.



Şampiyonlar Ligi ise Süper Kupa’ya Karşı…

UEFA Şampiyonlar Ligi'ne, bağlı olmayan bir destekçinin muhtemel bir şekilde pazarlayamayacağını belirtti. Konfederasyonun ya da yönetim organının yeri değil. Bunun yerine, sıkıcı bir müzik, finali çevreleyen şüpheli şenlikler ve bir finalde neredeyse stereotipik bir Avrupa dönüşü olan bir masanın Süper Kupa'ya eşdeğer olması gerekiyor.




İş ve Ticaret

Şampiyonlar Ligi için NFL gibi bir iş modeli olması imkansız çünkü Şampiyonlar Ligi gerçek bir lig değil. Yönetim organı tarafından düzenlenen bir turnuva. Bu, UEFA'nın, ihlal eden kulüpleri Avrupa rekabeti dışına çıkma tehdidiyle Finansal Fair Play'i dayatmaya çalışmasını engellemedi. Ancak bu, bir iş modelinin sadece bir yönü ve bu konuda engelleyici olanıdır.

UEFA, Avrupa’nın seçkin kulüplerine nasıl çalışacağını doğrudan söyleyemez, bu seçkin kulüpler ve UEFA'nın kendisi arasındaki bölünmeyi canlandırmaz. Ayrılabilir bir süper lig tehdidi devam ediyor. UEFA, yaptıkları kazançlı turnuvayı bozmadan bunun etrafında manevra yapmak zorundadır.

NFL ise istediğini yapar, daha iyisi ve kötüsü için. Yönetim organı yok, rakip ligleri yok ve gerçek dünya şampiyonluğu yok. Şirket içi bir işlem olup, transfer ücretleri veya hatta garantili sözleşmelerle yüklenmez. NFL'nin iş tarafında yarattığı şey, ekonomisini yönlendirir. Hiçbir NFL takımı, takımları daha büyük olsa bile, elit Avrupa futbol takımlarının ödediği tutarı kadar ödemiyor.

NFL'nin Avrupa'ya öğretmesi gerekenler yalnızca gerçek bir lig için geçerlidir. NFL Turnuva işinde değil. Bu seçkin Avrupa kulüpleri gerçek bir Avrupa ligini seçtiğinde değişir. Avrupa'nın seçkinleri hafta sonları birbirlerini oynarken, oyun ve NFL ile karşılaştırması değişir.




Kişisel Yorumlarım

Açık yazmam gerekirse pek spora ilgim yok. Ama yaklaşık 7-8 yıldır yavaş yavaş “Süper Kupa” adında Amerikan Futbol Ligi’ne olan ilgi duymaktayım. O ilginin sebebi ise; başlarda belirttiğim gibi çok sevdiğim film serilerden birazını örnek verirsem Transformers, Hızlı ve Öfkeli (Fast & Furious) ve Yenilmezler (The Avengers) gibi bazı film serilerin Süper Kupa final maçına özel spot ya da fragmanlarının yayınlanmasıyla tıpkı benim gibi çoğu hayranların heyecanı bir kademe daha da artıyordu. Bu yüzden okuyuculara bir kaç cümle yazmam gerekecek. Bu karşılaştırma yazısında NFL Süper Kupa mı, yoksa UEFA Şampiyonlar Ligi mi haklı? Yorum sizin…

Amerikan Futbolu hakkında bilgi almanız için 3 farklı kaynaktan birini seçerek okuyabilirsiniz:

Çeviri Kaynağı: US Soccer Players


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Benim TV İzlerken Reklam Maceralarım ve Otizmdeki Etkilerim... (Ben Eren TAN'ım Bölüm II)

SUV’lerde Sınıflandırma Bitti, Şimdi de Sıra Pick-Up’larda!!!

2019 Kia Forte (Cerato): Bu Güç, Daha Güçlüsüne Gider!