SUV’lerde Sınıflandırma Bitti, Şimdi de Sıra Pick-Up’larda!!!


SUV Araçlarında Sınıflandırma Neredeyse Bitti…

Günümüzde SUV’lere olan popülerliğin artmasıyla otomotiv sektöründe geleneksel gövdeler (Hatchback ve Sedan) artık daha az ilgi görülüyor. Ayrıca MPV ve Station gövdeleri de resmen yok olma tehlikesiyle karşı karşıya! Mesela 2006 yılında Crossover olarak üretime başlanan C-SUV temsilcisi Nissan Qashqai ile 2009 yılında üretime başlanan B-SUV temsilcisi Nissan Juke ve Dacia Duster gibi araçlar; SUV sınıflandırmalarında ilk örneklerinden idi… Zamanla ilgi artarak rakip firmalar da bu akıma takip etmeye başladılar. Örnekler şu şekilde:

B-SUV (Küçük Sınıf SUV): Dacia Duster, Nissan Juke, Renault Captur, Ford EcoSport (Önümüzdeki sene yerini Ford Puma’ya bırakıyor), VW T-Cross, Toyota C-HR, Lexus UX, Jeep Renegade, Fiat 500X, Chevrolet Trax, Honda HR-V, Seat Arona, Skoda Kamiq, Mazda CX-3 Hyundai Kona, Peugeot 2008, Citroen C3 AirCross, DS3 Crossback, Opel Crossland, Buick Encore, gibi…

C-SUV (Kompakt Sınıf SUV): Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Ford Kuga (ABD’deki ismi Escape), VW Tiguan, Toyota RAV-4, Lexus NX, Lincoln Corsair, Honda CR-V, Jeep Compass, Buick Envision, Opel Grandland, Chevrolet Equinox, Cadillac CT4, GMC Terrain, Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Audi Q3, BMW X1/X2, Mercedes GLA/GLB, Volvo XC40, Seat Ateca, Skoda Karoq, Mazda CX-30 gibi…

D-SUV (Orta Sınıf SUV): Nissan X-Trail (Amerika’daki ismi Rogue), Renault Koleos, Ford Edge, VW Atlas, Toyota Highlander, Cadillac CT5, Chevrolet Blazer/Traverse, GMC Acadia, Jeep Cherokee, Alfa Romeo Stelvio, Honda Passport/Pilot, Hyundai Santa-Fe, Peugeot 5008, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Mazda CX-5, Acura RDX gibi…

E-SUV (Üst Sınıf SUV): Ford Explorer, VW Touareg, Toyota Sequoia, Hyundai Palisade, Kia Telluride, Genesis GV80, Acura MDX, Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Lexus RX, Lincoln Aviator, Jeep Grand Cherokee, Dodge Durango, Cadillac CT6, Volvo XC90, Mazda CX-9 gibi…

F-SUV (Lüks Sınıfı SUV): BMW X7, Mercedes GLS, Lexus GX/LX, Toyota Land Cruiser, Ford Expedition, Lincoln Navigator, Chevrolet Tahoe/Suburban, GMC Yukon/Yukon XL, Cadillac Escalade/Escalade ESV gibi…

Orta Sınıf Pick-Up Bazlı SUV’ler (Ya da Benim Deyimimle Aykırı SUV’ler): Ford Everest/Bronco, Toyota Land Cruiser Prado/4Runner/Fortuner, Mitsubishi Pajero Sport, Chevrolet TrailBlazer, Jeep Wrangler, Mercedes G-Sınıfı gibi…


Mesela Ford'un SUV sınıflandırmalarına örnek verebiliriz.
Resim sırasıyla sağdan sola Edge (D), Explorer (E) ve Kuga (C)...
Sınıflandırma Sırası Şimdi de Pick-Up’lara Geçti..!

Sınıflandırma eskiden Binek Araçlar (Hatchback, Sedan, Station gibi…) ile Ticari Vanlara (B Sınıfından Fiat Fiorino, C Sınıfından Peugeot Rifter, D Sınıfından VW Transporter, E Sınıfından Ford Transit gibi…) uygulanırdı. Son 10 yılda SUV’lere de sınıflandırma uygulanınca şimdi de Pick-Up araçlarına geçmeye karar verdiler. Böyle bir işin sebebi ise Pick-Up araçlar gerek işçilik, gerek binek araç konforu, gerekse arazi performanslarından ötürü takdir topluyor olmalarıydı. Şimdi yeni olana geçmeden evvel var olan Pick-Up sınıflardan bahsedelim…

D Sınıfı (Orta Sınıf) Pick-Up: Nissan Navara, Mitsubishi Triton (L200), Toyota Hilux/Tacoma, Ford Ranger, VW Amarok, Chevrolet Colorado, GMC Canyon, Jeep Gladiator, Honda Ridgeline (Gerçi Önden Çekiş bazlı ama fiyatlardan dolayı dâhil ettim.) gibi…

E Sınıfı (Üst Sınıf) Pick-Up: Nissan Titan, Toyota Tundra, Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500, RAM 1500 gibi…

Büyük Boy Pick-Up’lar: Ford Super Duty (F250’den F550’ye kadar), Chevrolet Silverado HD (2500 ile 3500), GMC Sierra HD (2500 ile 3500), RAM 2500’den 5500’e kadarki modeller gibi…

Mega Pick-Up: Ee tabii ki tek olarak Ford F650 ile F750…


Chevrolet'in sağdan sola Amerika'daki Pick-Up örnekleri;
Colorado (D), Silverado 1500 (E) ve Silverado HD 2500 ile 3500 HD (Büyük Boy)
Şimdi de D’den daha da küçük Pick-Up’lar geliyor! Mesela 2015 yılında tanıtılan Fiat Toro’dan örnek verebiliriz. Hem önden çekiş bazlı, hem alışılmış dışı olarak Kompakt araçlardaki platforma sahip. Jeep Renegade ile 2017 yılında tanıtılan Jeep Compass modellerindeki platformu kullanan Toro’nun motorları da uygun. 1.8 ile 2.4 litrelik benzinli etanol motoru ile 2 litrelik dizel motora yer verilen bu Pick-Up, maalesef sadece Güney Amerika’da satılmakta… Üstelik ikiye bölük olarak dikey açılan havuz kapağına da sahip. Haa şunu unutmadan, sadece Kolombiya’da RAM 1000 adıyla satılmakta. Şimdi bu akımı takip etmeye başlayan bazı modeller var!


Güney Amerika'da satışa sunulan Fiat Toro, önden çekiş bazlı ve
uygun motorlu olmasından ötürü Kompakt Sınıf Pick-Up'ların öncüsüne sahip...
Şimdi Devir, C Sınıfı Pick-Up Devri!

Geçen sene dönemlerinde Ford, Ranger’ın altına yerleşecek bir Pick-Up hazırlamak istediklerini belirtti. Eğer 2020 yılında Ford sadece Kuzey Amerika pazarında binek araçlardan vazgeçerse; sadece SUV, Crossover, Pick-Up ve Ticari Araç modellerine odaklaması doğrultusunda C Sınıfı Pick-Up girişiminde bulunması mantıklı olacaktır. Dördüncü nesil Focus ve yeni nesil Kuga gibi araçlarla aynı tabanı paylaşacak olan C Sınıfı Pick-Up modelinin ismi ya Courier, ya da Ranchero’dan birini seçecek. Ki benim isim olarak şahsi tarafım Ranchero. Çünkü Courier zaten var; ama sadece Avrupa Pazarında ve B Sınıfı Ticari Van olarak… Ticari panel ya da yarı camlı modeller “Transit”, tam camlı ve tam donanımlı modeller ise “Tourneo” sıfatına sahip. Eğer Courier adını taşırsa biraz kafa karışıklığına sebep olabilir. Ben hani bu yüzden Focus/Kuga bazlı Pick-Up’un Ranchero adını taşımasını umuyorum. Motorlara gelince de hem atmosferik, hem de turbo benzinli çeşitli 2 litrelik motorlara sahip olacağından zaten pek şüphem yok. Ama eğer Avrupa’ya açılırsa; 1.5 litrelik turbo benzinli ile (belki de 1.5 ve) 2 litrelik dizel motorlara ihtiyaç duyma ihtimali epey yükselecektir. Fakat Avrupa meselesi şimdilik meçhul durumda. Son olarak Kuzey Amerika pazarına giriş yapmadan evvel Güney Amerika pazarında satışa sunularak Fiat Toro’yu mutlaka nakavt etmek isteyecek.


Motor1.com adlı web sitesine takılan bir Ford Focus ile Kuga bazlı Pick-Up
modelin ağır kamufaj kumaşlı test aşamasından bir görüntü...
Volkswagen ile Hyundai de Kompakt Pick-Up İşinde!

Ford’un yeni Ticari Araç ortağı Alman uyruklu Volkswagen ise, gelecek nesil Ford Ranger ile VW Amarok için ortak bir Orta (D) Sınıf Pick-Up platformu geliştirmekte. Ama mesele elbette bundan ötürü değil! Asıl mesele Volkswagen, kendisinin meşhur esnek enine önden çeker tabanı MQB platformu üzerinden yeni bir Pick-Up geliştirebilmenin peşinde! Motor1.com adlı sitenin Brezilya edisyonu (sürümü) ile Ámbito Financiero gazetesine göre, Güney Amerika’nın Arjantin ülkesinde üretilecek. Fakat böyle bir Pick-Up’ı görebilmemiz için 2021 yılını beklememiz gerekecek. Eğer 2021 yılına kadar yeni nesil 1.5 litrelik turbo benzinli TSI ünite Güney ve Kuzey Amerika kıtalarına geçerse, Amarok altı MQB bazlı Pick-Up modelinde 1.5 TSI motorunu görebilme ihtimalimiz çok yüksek. Manuel ile Otomatik vites ve önden çekiş ile 4Motion sürekli dört çeker aktarım seçeneklerine da sahip olabilecek. Hem ayırca turbo benzinli TSI motoruna ilave olarak 2 litrelik TDI dizel motor ile de satışa sunulacak. Model aynı zamanda Volkswagen Tarok adlı ön sunum (konsept) modelinden uyarlanacak. Fakat tasarım olarak Tarok’a benzer bir görünüme mi sahip olacak, yoksa Amarok gibi sade ve geleneksel bir görünüme sahip olacak? Bunu bekleyip göreceğiz ve şimdi de Koreli Hyundai’ye geçiyoruz.


2018 yılındaki Brezilya'nın Sao Paulo kentinde düzenlenen bir fuarda tanıtılan
Volkswagen Tarok adlı ön sunum modeli...
2015 yılında Detroit Otomobil Fuarı’nda tanıtılan Hyundai’nin Santa Cruz adlı ön sunum konsepti ise, 2 litrelik turbo dizel üniteden 190 HP (beygir gücü) fışkırarak gücünü dört tekerleklere aktarılıyordu. 2020 ya da en geç 2021 yılında üretime girmesi planlanan Santa Cruz, ön sunum versiyonundan tamamen bağımsız bir görünüme sahip olacak. Tabanı, yani platformu pek belli olmayan Pick-Up’ın SUV temsilcileri Tucson ya da Santa Fe modellerinden birini baz alma ihtimali neredeyse yüksek. Motorlara gelince de Dünya genelinde 2 (150 ve 180 HP) ve 2.2 (yaklaşık 210 HP) litrelik dizel motorlara yer verecek. Tıpkı diğerleri gibi manuel ile otomatik ve önden çekiş ile HTRAC dört çeker gibi seçeneklere yer verecek. Elbette peşinden kardeş marka KIA’nın da takip etmesi planlanıyor. Boyutlara gelince de, Carscoops adlı web sitesindeki casus fotoğraflarına bakılırsa; resmen önden çekişli orta sınıf Pick-Up model Honda Ridgeline benzeri boyutlarına yanaşmış durumda. Yani bu gidişle “bence” kompakt sınıftan çok, orta sınıf Pick-Up olarak tanınacak.


Carscoops.com adlı web sitesindeki Hyundai Pick-Up'ın test
aşamasındaki bir görüntüsü...

2015 yılında tanıtılan Hyundai Santa Cruz adlı ön sunum modeli...
Şahsi Fikirlerim

Bu gidişle Pick-Up araçlar da sınıflandırılırsa şaşırmayın etmeyin. Ben gerçi ilk başlarda sıcak bakmıyordum. Ama avantajlarına bakılırsa (işçilik, arazi performansı ve konfor gibi...) ekonomi ve pay gereği Pick-Up araçlarını sınıflandırmak zorunda kalabilirler. Tıpkı Mega, Büyük, E ve D Sınıfı Pick-Up’lara ilave olarak C Sınıfı Pick-Up’ın ortaya çıkmaları gibi... Fiat Toro’nun öncülüğündeki kompakt sınıf Pick-Up akımına zamanla Ford Ranchero, VW Tarok, Hyundai Santa Cruz ve daha ötekileri takip edecek... Bu gidişle Renault Oroch önderliğinde B Sınıfı Pick-Up’lar da ortaya çıkarsa sakın şaşırmayın olur mu?..

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Benim TV İzlerken Reklam Maceralarım ve Otizmdeki Etkilerim... (Ben Eren TAN'ım Bölüm II)

2019 Kia Forte (Cerato): Bu Güç, Daha Güçlüsüne Gider!