SUV’lerde Sınıflandırma Bitti, Şimdi de Sıra Pick-Up’larda!!!
Günümüzde
SUV’lere olan popülerliğin artmasıyla otomotiv sektöründe
geleneksel gövdeler (Hatchback ve Sedan) artık daha az ilgi
görülüyor. Ayrıca MPV ve Station gövdeleri de resmen yok olma
tehlikesiyle karşı karşıya! Mesela 2006 yılında Crossover
olarak üretime başlanan C-SUV temsilcisi Nissan Qashqai ile 2009
yılında üretime başlanan B-SUV temsilcisi Nissan Juke ve Dacia
Duster gibi araçlar; SUV sınıflandırmalarında ilk örneklerinden
idi… Zamanla ilgi artarak rakip firmalar da bu akıma takip etmeye
başladılar. Örnekler şu şekilde:
B-SUV
(Küçük
Sınıf SUV):
Dacia
Duster, Nissan Juke, Renault Captur, Ford EcoSport (Önümüzdeki
sene yerini Ford Puma’ya bırakıyor), VW T-Cross, Toyota C-HR,
Lexus UX, Jeep Renegade, Fiat 500X, Chevrolet Trax, Honda HR-V, Seat
Arona, Skoda Kamiq, Mazda CX-3 Hyundai Kona, Peugeot 2008, Citroen C3
AirCross, DS3 Crossback, Opel Crossland, Buick Encore, gibi…
C-SUV
(Kompakt
Sınıf SUV):
Nissan
Qashqai, Renault Kadjar, Ford Kuga (ABD’deki ismi Escape), VW
Tiguan, Toyota RAV-4, Lexus NX, Lincoln Corsair, Honda CR-V, Jeep
Compass, Buick Envision, Opel Grandland, Chevrolet Equinox, Cadillac
CT4, GMC Terrain, Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Audi Q3, BMW X1/X2,
Mercedes GLA/GLB, Volvo XC40, Seat Ateca, Skoda Karoq, Mazda CX-30
gibi…
D-SUV
(Orta
Sınıf SUV):
Nissan
X-Trail (Amerika’daki ismi Rogue), Renault Koleos, Ford Edge, VW
Atlas, Toyota Highlander, Cadillac CT5, Chevrolet Blazer/Traverse,
GMC Acadia, Jeep Cherokee, Alfa Romeo Stelvio, Honda Passport/Pilot,
Hyundai Santa-Fe, Peugeot 5008, Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo
XC60, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Mazda CX-5, Acura RDX gibi…
E-SUV
(Üst
Sınıf SUV):
Ford
Explorer, VW Touareg, Toyota Sequoia, Hyundai Palisade, Kia
Telluride, Genesis GV80, Acura MDX, Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE,
Lexus RX, Lincoln Aviator, Jeep Grand Cherokee, Dodge Durango,
Cadillac CT6, Volvo XC90, Mazda CX-9 gibi…
F-SUV
(Lüks Sınıfı SUV): BMW
X7, Mercedes GLS, Lexus GX/LX, Toyota Land Cruiser, Ford Expedition,
Lincoln Navigator, Chevrolet Tahoe/Suburban, GMC Yukon/Yukon XL,
Cadillac Escalade/Escalade ESV gibi…
Orta
Sınıf Pick-Up Bazlı SUV’ler (Ya da Benim Deyimimle Aykırı
SUV’ler): Ford
Everest/Bronco, Toyota Land Cruiser Prado/4Runner/Fortuner,
Mitsubishi Pajero Sport, Chevrolet TrailBlazer, Jeep Wrangler,
Mercedes G-Sınıfı gibi…
Mesela Ford'un SUV sınıflandırmalarına örnek verebiliriz. Resim sırasıyla sağdan sola Edge (D), Explorer (E) ve Kuga (C)... |
Sınıflandırma
Sırası Şimdi de Pick-Up’lara Geçti..!
Sınıflandırma
eskiden Binek Araçlar (Hatchback, Sedan, Station gibi…) ile Ticari
Vanlara (B Sınıfından Fiat Fiorino, C Sınıfından Peugeot
Rifter, D Sınıfından VW Transporter, E Sınıfından Ford Transit
gibi…) uygulanırdı. Son 10 yılda SUV’lere de sınıflandırma
uygulanınca şimdi de Pick-Up araçlarına geçmeye karar verdiler.
Böyle bir işin sebebi ise Pick-Up araçlar gerek işçilik, gerek
binek araç konforu, gerekse arazi performanslarından ötürü
takdir topluyor olmalarıydı. Şimdi yeni olana geçmeden evvel var
olan Pick-Up sınıflardan bahsedelim…
D
Sınıfı (Orta
Sınıf) Pick-Up:
Nissan
Navara, Mitsubishi Triton (L200), Toyota Hilux/Tacoma, Ford Ranger,
VW Amarok, Chevrolet Colorado, GMC Canyon, Jeep Gladiator, Honda
Ridgeline (Gerçi Önden Çekiş bazlı ama fiyatlardan dolayı dâhil
ettim.) gibi…
E
Sınıfı (Üst
Sınıf)
Pick-Up: Nissan
Titan, Toyota Tundra, Ford F-150, Chevrolet Silverado 1500, GMC
Sierra 1500, RAM 1500 gibi…
Büyük
Boy Pick-Up’lar: Ford
Super Duty (F250’den F550’ye kadar), Chevrolet Silverado HD (2500
ile 3500), GMC Sierra HD (2500 ile 3500), RAM 2500’den 5500’e
kadarki modeller gibi…
Mega
Pick-Up: Ee
tabii ki tek olarak Ford F650 ile F750…
Chevrolet'in sağdan sola Amerika'daki Pick-Up örnekleri; Colorado (D), Silverado 1500 (E) ve Silverado HD 2500 ile 3500 HD (Büyük Boy) |
Şimdi
de D’den daha da küçük Pick-Up’lar geliyor! Mesela 2015
yılında tanıtılan Fiat Toro’dan örnek verebiliriz. Hem önden
çekiş bazlı, hem alışılmış dışı olarak Kompakt araçlardaki
platforma sahip. Jeep Renegade ile 2017 yılında tanıtılan Jeep
Compass modellerindeki platformu kullanan Toro’nun motorları da
uygun. 1.8 ile 2.4 litrelik benzinli etanol motoru ile 2 litrelik
dizel motora yer verilen bu Pick-Up, maalesef sadece Güney
Amerika’da satılmakta… Üstelik ikiye bölük olarak dikey
açılan havuz kapağına da sahip. Haa şunu unutmadan, sadece
Kolombiya’da RAM 1000 adıyla satılmakta. Şimdi bu akımı takip
etmeye başlayan bazı modeller var!
Güney Amerika'da satışa sunulan Fiat Toro, önden çekiş bazlı ve uygun motorlu olmasından ötürü Kompakt Sınıf Pick-Up'ların öncüsüne sahip... |
Şimdi
Devir, C Sınıfı Pick-Up Devri!
Geçen
sene dönemlerinde Ford, Ranger’ın altına yerleşecek bir Pick-Up
hazırlamak istediklerini belirtti. Eğer 2020 yılında Ford sadece
Kuzey Amerika pazarında binek araçlardan vazgeçerse; sadece SUV,
Crossover, Pick-Up ve Ticari Araç modellerine odaklaması
doğrultusunda C Sınıfı Pick-Up girişiminde bulunması mantıklı
olacaktır. Dördüncü nesil Focus ve yeni nesil Kuga gibi araçlarla
aynı tabanı paylaşacak olan C Sınıfı Pick-Up modelinin ismi ya
Courier, ya da Ranchero’dan birini seçecek. Ki benim isim olarak
şahsi tarafım Ranchero. Çünkü Courier zaten var; ama sadece
Avrupa Pazarında ve B Sınıfı Ticari Van olarak… Ticari panel ya
da yarı camlı modeller “Transit”, tam camlı ve tam donanımlı
modeller ise “Tourneo” sıfatına sahip. Eğer Courier adını
taşırsa biraz kafa karışıklığına sebep olabilir. Ben hani bu
yüzden Focus/Kuga bazlı Pick-Up’un Ranchero adını taşımasını
umuyorum. Motorlara gelince de hem atmosferik, hem de turbo benzinli
çeşitli 2 litrelik motorlara sahip olacağından zaten pek şüphem
yok. Ama eğer Avrupa’ya açılırsa; 1.5 litrelik turbo benzinli
ile (belki de 1.5 ve) 2 litrelik dizel motorlara ihtiyaç duyma
ihtimali epey yükselecektir. Fakat Avrupa meselesi şimdilik meçhul
durumda. Son olarak Kuzey Amerika pazarına giriş yapmadan evvel
Güney Amerika pazarında satışa sunularak Fiat Toro’yu mutlaka
nakavt etmek isteyecek.
Motor1.com adlı web sitesine takılan bir Ford Focus ile Kuga bazlı Pick-Up modelin ağır kamufaj kumaşlı test aşamasından bir görüntü... |
Volkswagen
ile Hyundai de Kompakt Pick-Up İşinde!
Ford’un
yeni Ticari Araç ortağı Alman uyruklu Volkswagen ise, gelecek
nesil Ford Ranger ile VW Amarok için ortak bir Orta (D) Sınıf
Pick-Up platformu geliştirmekte. Ama mesele elbette bundan ötürü
değil! Asıl mesele Volkswagen, kendisinin meşhur esnek enine önden
çeker tabanı MQB platformu üzerinden yeni bir Pick-Up
geliştirebilmenin peşinde! Motor1.com adlı sitenin Brezilya
edisyonu (sürümü) ile Ámbito Financiero gazetesine göre, Güney
Amerika’nın Arjantin ülkesinde üretilecek. Fakat böyle bir
Pick-Up’ı görebilmemiz için 2021 yılını beklememiz gerekecek.
Eğer 2021 yılına kadar yeni nesil 1.5 litrelik turbo benzinli TSI
ünite Güney ve Kuzey Amerika kıtalarına geçerse, Amarok altı
MQB bazlı Pick-Up modelinde 1.5 TSI motorunu görebilme ihtimalimiz
çok yüksek. Manuel ile Otomatik vites ve önden çekiş ile 4Motion
sürekli dört çeker aktarım seçeneklerine da sahip olabilecek.
Hem ayırca turbo benzinli TSI motoruna ilave olarak 2 litrelik TDI
dizel motor ile de satışa sunulacak. Model aynı zamanda Volkswagen
Tarok adlı ön sunum (konsept) modelinden uyarlanacak. Fakat tasarım
olarak Tarok’a benzer bir görünüme mi sahip olacak, yoksa Amarok
gibi sade ve geleneksel bir görünüme sahip olacak? Bunu bekleyip
göreceğiz ve şimdi de Koreli Hyundai’ye geçiyoruz.
2018 yılındaki Brezilya'nın Sao Paulo kentinde düzenlenen bir fuarda tanıtılan Volkswagen Tarok adlı ön sunum modeli... |
2015
yılında Detroit Otomobil Fuarı’nda tanıtılan Hyundai’nin
Santa Cruz adlı ön sunum konsepti ise, 2 litrelik turbo dizel
üniteden 190 HP (beygir gücü) fışkırarak gücünü dört
tekerleklere aktarılıyordu. 2020 ya da en geç 2021 yılında
üretime girmesi planlanan Santa Cruz, ön sunum versiyonundan
tamamen bağımsız bir görünüme sahip olacak. Tabanı, yani
platformu pek belli olmayan Pick-Up’ın SUV temsilcileri Tucson ya
da Santa Fe modellerinden birini baz alma ihtimali neredeyse yüksek.
Motorlara gelince de Dünya genelinde 2 (150 ve 180 HP) ve 2.2
(yaklaşık 210 HP) litrelik dizel motorlara yer verecek. Tıpkı
diğerleri gibi manuel ile otomatik ve önden çekiş ile HTRAC dört
çeker gibi seçeneklere yer verecek. Elbette peşinden kardeş marka
KIA’nın da takip etmesi planlanıyor. Boyutlara gelince de,
Carscoops adlı web sitesindeki casus fotoğraflarına bakılırsa;
resmen önden çekişli orta sınıf Pick-Up model Honda Ridgeline
benzeri boyutlarına yanaşmış durumda. Yani bu gidişle “bence”
kompakt sınıftan çok, orta sınıf Pick-Up olarak tanınacak.
Carscoops.com adlı web sitesindeki Hyundai Pick-Up'ın test aşamasındaki bir görüntüsü... |
2015 yılında tanıtılan Hyundai Santa Cruz adlı ön sunum modeli... |
Şahsi
Fikirlerim
Bu
gidişle Pick-Up araçlar da sınıflandırılırsa şaşırmayın
etmeyin. Ben gerçi ilk başlarda sıcak bakmıyordum. Ama
avantajlarına bakılırsa (işçilik, arazi performansı ve konfor
gibi...) ekonomi ve pay gereği Pick-Up araçlarını sınıflandırmak
zorunda kalabilirler. Tıpkı Mega, Büyük, E ve D Sınıfı
Pick-Up’lara ilave olarak C Sınıfı Pick-Up’ın ortaya
çıkmaları gibi... Fiat Toro’nun öncülüğündeki kompakt sınıf
Pick-Up akımına zamanla Ford Ranchero, VW Tarok, Hyundai Santa Cruz
ve daha ötekileri takip edecek... Bu gidişle Renault Oroch
önderliğinde B Sınıfı Pick-Up’lar da ortaya çıkarsa sakın
şaşırmayın olur mu?..
Yorumlar
Yorum Gönder