Acaba Chevrolet Avrupa'ya Dönmeli mi? Ama Ben İstiyorum!



Chevrolet markasını Nascar adlı konsol oyununda ve 2003 yılında sadece logosunu bilsem de, asıl öğrendiğim ve sevdiğim yıl 2007 idi... 7 Nisan 2007 tarihinde Cumartesi günü ailecek Bursa Otomobil Fuarı'na gitmiştik. O sırada Renault ile Fiat'tan, Ford, Opel ile Chevrolet'lere kadar bir sürü standlar vardı. Ben sürekli broşürler alırdım. Tesadüfen Chevy Captiva'nın broşürünü de aldım. Stand stand dolaştıktan sonra evimize döndük. Biraz dinlendikten sonra da Captiva'nın broşürünü inceledim. İlk önce markanın kurucusu Louis Chevrolet'in hayatı hakkında kısa ve öz bilgisi vardı.

Louis Chevrolet Kimdir?

Louis Chevrolet 25 Aralık 1878 tarihinde İşviçre'de doğdu. Amerikalı emlak patronu Vanderbilt, üç tekerlekli motosikletini tamir ettirmek için 17 yaşlarındaki Louis’in dükkanına geldiğinde, yıllardan 1896 idi. Louis motosikleti tamir etti ve Amerika’daki ilk servetini elde etmesi için onu teşvik eden Vanderbilt’’i oldukça etkiledi. 1901 yılında Louis, New York’a taşındı ve bir teknisyen ve tasarımcı olarak dünyanın en büyük otomobil üreticisi olan Dion-Bouton için çalışmaya başladı. Louis’in otomobil tutkusu daha çok tasarlamak ve yarıştırmak üzerineydi. 1905 yılında bir mili 52.8 saniyede kat edip bir hız rekoru kırarak ilk büyük otomobil yarışını kazandı. Aynı yıl, onu uluslar arası bir süperstar haline getirecek olan bir Amerikan yarışında elde edeceği 15 yıllık galibiyet serisinin de başlangıcıydı. 1911 yılında Louis şöhretini, General Company of New Jersey’in sahibi Bill Durant’ın ortaklığıyla kendi otomobil üretim şirketini kurmak için kullanmaya karar verdi ve böylece Chevrolet Motor Car Company efsanesi de başlamış oldu.Tarihlerden 3 Kasım 1911... Chevrolet Motor Car Company üretim hayatına başladı. Louis artık, her zaman rüyasını kurmuş olduğu otomobilleri tasarlama şansına sahipti. Daha yüksek mühendislik eseri ve diğerlerinden çok daha güvenli otomobiller üretmek istiyordu. Bu otomobillerin insanların büyük çoğunluğunun satın alabileceği fiyatlara mal olması da Louis’in bir diğer isteğiydi. Chevrolet markası, Ford’un T Modelini en çok satan otomobiller listesinin 1. sırasından indirerek büyük bir başarıya imza attı. Bugün belki bir çok insan Louis ismini bir otomobil yarışçısı olarak hatırlamasa bile, O’nun şirketi artık dünyaca ünlü bir şirket haline geldi.


Suburban'a Gelince...

Suburban, Chevrolet ve otomotiv endüstrisi için önemli bir araç. Küçük kamyon şasesi üzerine bir station wagon gövdesinin yerleştirilmesi ile hem yük taşıyıcı hem de sportif amaçlar için kullanılan SUV araçlar segmentini oluşturdu. Aslında Suburban’ın kökeni 1933 yıllarında Ulusal Muhafız ve Sivil Koruma Kolordu birimlerinin kullandığı yarım tonluk, sekiz koltuklu bir kamyondur.


Daha Sonra Captiva'ya Geldim.

Daha sonra Chevy'nin SUV tarihindeki önemli modeller yer alıyordu. Bunlar; Silverado Suburban, Blazer, TrailBlazer ve Tahoe'nin önemli nesilleri kısa ve öz şekilde yer alıyordu. Daha sonra Captiva'ya geldim. O dönemde 2 litrelik dizel motoruna (150 HP), otomatik vitese ve 4X4 aktarımına sahipti. Ve tabii ki Amerikan malı değildi! Aslında Güney Kore uyrukludur ve aslen ismi Daewoo Winstorm'dur. 2011 yılında bütün Daewoo modelleri en sonunda 2005 yılında Avrupa'da olduğu gibi, memleketi Güney Kore'de de Chevrolet'e büründü. Ama Captiva, Koreli olmasına rağmen Avrupa'daki bütün Chevy tutkunları sevdirmeye başarmıştı. Şimşekli kuzeni Opel Antara'dan tek farkı, farklı tasarımlarıyla 7 koltuklu olmasıydı. İşte ben de onlar gibi, Chevrolet'i sevmeye o tarihte başladım. Yani 7 Nisan 2007 tarihinde...


Amerikan Uyruklu Yüzlü ve Sert Bakışlı Kalos'u Aveo ile Yoluma Devam Ettim...

Daewoo, Kalos modelini ilk defa 2002 yılında üretmeye başladı ve aynı yıllarda General Motors'a dahil olduBu nedenle Daewoo otomobilleri, Avrupa'ya Chevrolet markası ile süslenerek açılmaya karar verdi. Aslında Avrupa'da 2006 yılında farklı ve küçük bir Sedan gövdesi ile tanıtılan Aveo ismi çok tutulunca, o ismi Kalos isimli Hatchback kardeşine de makyaj döneminde uygulamaya karar verdi. 2007 yılının Eylül ayında düzenlenen Frankfurt Fuarı'nda ise Chevy Kalos; hem yüzünü, hem de ismini değiştirdi. Ve artık adı Chevy Aveo oldu... Tabii 2008 yılında da onu sevmeye devam ettim.


Asıl Chevrolet'e Aşık Olduğum Model, Yoldaşım Camaro Oldu!

13 Ocak 2008 tarihinde, en sevdiğim bilim-kurgu serilerinden Transformers'ın ilk filmini sıkıntıdan izlemeye başlamıştım.  O sırada sarı gövde renkli, siyah ralli şeritli bir 2006 Camaro'nun konsept versiyonu baş roldeydi. 432 Beygir gücüne sahip 6.2 litrelik V8 benzinli motoruna sahipti. İşte o anlarda Camaro'yu sevmeye başladım. 2 yıldır o modele yoldaş diyorum. Çünkü Camaro'nun ismi, bir Fransızca kelime olan "Camarade"den gelmektedir. İngilizce karşılığı "Comrade", Türkçe karşılığı ise "Yoldaş"tır.


Elveda Lacetti, Elveda Cobalt, Merhaba Cruze... Seni de Sevdim Spark!

2008 yılında "Şu Lacetti'den kendini baştan aşağı değiştirse" diye hayalini kurup duruyordum. Ama aynı yılın Ağustos ayında bu hayalim, "Cruze" adında gerçek oldu! Chevy, Cruze adında yepyeni bir modeli tanıttı. ABD, Almanya ve Güney Kore'de ortaklaşa tasarlanıp geliştirilen Cruze aynı zamanda Amerika'da satılan Cobalt adlı modelin de yerini alacakmış. Çünkü Chevy, 2008 yılında yaşanan ekonomik krizlerden dolayı artık yeni modellerini küresel olarak pazarlayacak. 2009 yılının Bahar aylarında ise Cruze böylece hem Lacetti'nin, hem de Cobalt'ın yerini almış oldu. Cruze, artık benim için Chevrolet'e olan sevdamın yeni beyaz sayfası oldu. 


Aynı yıl, Daewoo Matiz'in devamı niteliğine sahip olan Spark'ı da çok sevmeye başladım. Çünkü Spark, aynı zamanda 2007 yılının Nisan ayında düzenlenen New York Fuarında tanıtılan Beat adlı konsept modelden uyarlandı. Tabii New York'ta aday kardeşleri Trax ile Groove de takip etti. Gençlerin oylama sonucunda en çok Beat'e oy verdiler. Son olarak Beat, üretim şartlarına uyarlanarak Spark adıyla Dünya genelinde satışa sunuldu.


Hem Cruze Bagajından Kurtuldu, Hem de Aveo Ailesi Tamamen Yenilendi!

Aveo ailesi 2010 yılında tamamen yenilenmişti. Beni mutlu eden şey ise, 1.3 litrelik Dizel ünitesine kavuşacak olması... Üstelik Aveo'nun Sedan kardeşi de yaklaşık 500 küsur litrelik bagajı ile ailelerin yüzünü epey güldürecek! Cruze'a gelince de, o artık Hatchback gövde seçeneğine de ve aynı zamanda dizel motor seçeneklerine sahip oldu. İlk nesil elektrikli Volt da Avrupa Pazarı için tanıtıldı.


Amerikan Orta Direği Malibu da Avrupalı Oldu, Orlando ise Şimşekli Kuzenine Meydan Okumak İstedi!

Yalnız orta direk dedim, ama nedenini soracak olursanız Orta Sınıf otomobillere hep Orta Direk derim... Tabii kimse yanlış anlamasın!.. 2011 yılında tanıtılan yeni nesil Malibu, artık Avrupalı olmuştu. 2 litrelik dizel ünitesinden manuel vites seçeneğine kadar Opel Insignia'ya uygun alternatifler sunuyordu. Orlando modeli ise, şimşekli kuzeni Opel Zafira'ya meydan okumak için geliştirildi. Tıpkı SUV ağabeyi Captiva'da da olduğu gibi 7 koltuk seçeneğine sahip oldu. Cruze ile hemen hemen aynı motor seçeneklerine sahipti. 3 Kasım 2011 tarihinde ise, Chevrolet artık 100 yaşına girdi! Ayrıca Camaro'ları Avrupa'ya satmaya başladı.

 

Chevrolet Cruze'un Bagajı Şimdi de Uzadı, Hatta Yüzünü de Tazelemeyi İhmal Etmedi. Üstelik Trax de Şimşekli Kuzenin Yardımıyla Captiva'nın Küçük Alternatifi Oldu!

2012 yılına geldiğimizde Chevy Cruze, ilk defa Station gövdesine kavuştu. Aynı zamanda Cruze ailesi yüzlerini tazeleyerek, iç kabinini tamamen yeniledi. Daha sonra 2012 başlarında tanıtılan Opel Mokka'nın kendi şartlarına uyarlanmış versiyonu olan Chevy Trax tanıtıldı. Her ne kadar dış tasarımı ile iç kabini farklı olsa da, maalesef pek motor seçeneklerinde fark yoktu. Ama Captiva'ya yetişemeyenler için uygun bir alternatif olduğunu söyleyebilirim.

2013, Chevrolet Hayranlarını Üzecek Bir Karar Yılıydı...

2013 yılının Aralık ayında Chevy, Avrupa'dan çekilmeye başlamıştı. Çünkü Chevy'nin sahibi General Motors, Chevrolet'i Avrupa'dan çekmesi karşılığında Opel'in (İngiliz İkizi Vauhall) satışlarına odaklanmak istemişlerdi. Tabii Camaro ile Corvette modelinin Avrupa satışlarına yine devam...


Son 5 Yıl İçinde Neler Oldu?

2015 Yılına kadar bütün Chevrolet modellerini Avrupa Pazarından çekince, diğer Dünya Pazarı için 5 model birden yeniledi. Bunlar; Yeni Nesil Camaro, Cruze, Malibu, Spark ve elektrikli ikinci nesil Volt... Tabii bahsedilen modeller Amerika'da 2016 model olarak pazarlandı. 2016 yılına gelince de, Trax modelini makyajlayarak Camaro'nun 1LE isimli bir performans paketi ile ZL1 isimli hakiki performans versiyonunu tanıttı. Ama asıl büyük sürprize gelince Cruze, Amerika'da yeni nesil Hatchback versiyonuna kavuştu. Bunun dışında 2016 yılının Eylül aylarında ise üçüncü nesil Equinox tanıtıldı. Üstelik, 1.6 litrelik dizel motor opsiyonu ile beraber! 2017 Yılında daha fazla performans arayanlar için Camaro ZL1 1LE tanıtıldı. Bunun dışında 9 ileri otomatik vites ile eşleşen Dizel motorlu Cruze TD ile Orta Sınıf SUV temsilcisi ikinci nesil Traverse tanıtıldı. Yılın son süreçlerinde ise Corvette ZR1 ile yeni nesil Silverado Pick-up tanıtıldı.


Chevrolet Modellerinin Geleceği

Chevy bu yıl içerisinde Camaro, Cruze ve Malibu modellerini 2019 model yılı için makyajladı. Fakat, asıl sürpriz Blazer modelinde!.. Ancak Blazer bu sefer SUV olarak değil, Crossover olarak geri dönüyor. İkinci nesil Traverse modelinin kısaltılmış hali olarak geri dönecek olan Blazer, 2.5 litrelik atmosferik benzinli ile 3.6 litrelik atmosferik benzinli motora, önden çekiş ile dört çeker aktarımına ve 9 ileri otomatik vitese sahip. Rakiplerinde ise lüks kuzen Cadillac XT5, Nissan Murano ile Ford Edge gibi modeller var. Fiyata gelince de muhtemelen 27.000 Dolar civarında etiketlerden başlayacak. Çünkü Kompakt SUV kardeşi Equinox 24 Bin ile uzun gövdeli ve üç sıralı koltuklu Orta SUV ağabeyi Traverse ise 30 Bin Dolar'dan başlıyor. Yeni Blazer böylece Equinox ile Traverse modelinin arasında kalacak. Daha da önemlisi, yeni Camaro ile neredeyse aynı tasarım hatlarına ve iç kabine sahip. Kısacası ona “Camaro’nun SUV Crossover versiyonu” olarak da hitap edebilirsiniz.


Malibu modeline gelince tasarım konusunda ön ve arka değişiklikler yapılacak iken, 2 litrelik turbo benzinli motor 9 ileri otomatik vitese kavuşacak. GM Authority'nin bahsine göre melez (hibrid) alternatifine de sahip olan Malibu, ayriyeten kardeşi Cruze modelinden 1.6 litrelik dizel ünitesini alabilir. Eğer Malibu dizel ünitesine sahip olursa, ABD Pazarında olmasa bile özellikle Güney Kore gibi diğer pazarlarda satışa sunulabilir.



Nisan ayı içerisinde makyajlanan yeni Camaro'nun Turbo 4 silindir ile atmosferik 6 silindirli versiyonu daha yumuşak bir yüze sahip olacak iken, 8 silindirli SS versiyonu ise "Transformers: Son Şövalye" filmindeki Bumblebee'nin araç modu ile aynı yüzüne sahip olacak. Daha da önemlisi, SS versiyonu 10 ileri otomatik vites seçeneğine sahip olacak. 


Chevrolet, Farklı Şartlarda Geri Dönebilir!

Chevrolet Avrupa Pazarı’na geri dönecek olsa da dönüş yılını daha belli etmedi! Çünkü şu an yine düşünce aşamalarında. Eğer netleşirse, uzun sürede dönecek olsa da geleneksel üniteli modellerin yerine elektrikli ve otonom teknolojili araçlarla geri dönecek! GM CEO’su Mary Barra'nın açıklamalarına göre: "Uygun geri dönüşler yapmamız gerekiyor. Bunu gerçekleştirecek bir yol bulamazsak, nerede iyi bir fırsat yakalarsak oraya yatırım yapacağız.şeklinde ifade etti. Yani Avrupa'ya dönüş yolunu bulamazlarsa; diyelim ki Rusya, Güney Kore gibi alternatif pazarlara yatırım yapacaklarını anlama geliyor! Fakat benim bazı fikirlerim var! İngiltere'nin Manchester kenti, bazı Doğu Avrupa ülkeleri, Cezayir, Fas gibi ülkelere yatırım yapabilirler. Ancak Güney Kore'yi dışladım. Çünkü Chevy modelleriKore'den Avrupa'ya ucuza gidiyorlardı. Üretimi kolay değil ve sorunluydu. Çünkü Koreliler az ücret ile çalışmak istemediler, hatta greve gittiler...


Ama Geleneksel Üniteli Modelleri de İsteriz!


Biz Chevrolet fanatikleri olarak geleneksel üniteli modelleri de istiyoruz. 2017 yılının Mart ayı itibari ile Opel ve İngiliz ikizi Vauxhall artık PSA'nın! PSA şirketinde ise Peugeot, Citroen ve DS markaları yer alıyordu. Şimdi bunlara ilave olarak Opel ile Vauxhall'ı da alarak marka sayısı beşe yükseldi! Hem de Opel, General Motors'tan 2.3 milyar dolara PSA'ya satıldı.
Şimdi GM'nin geleceği ne olacak? Ya GM Cadillac'ı alıp Avrupa'dan çekilecek! Ya da Avrupa'dan pay alabilmesi için Chevrolet'i tekrar Avrupa Pazarı'na getirecek! Ama umarım Chevy zamanla yavaş yavaş Avrupa'ya geri döner. Çünkü Avrupa'da da Amerikalı Ford'u rahatsız etmeli! Nasılsa kendi yaptıkları 1.6 ve 2 litrelik dizel üniteleri de var. İşte geri dönmesi gereken modeller:


Cruze Hatch ile Sedan
Malibu
Equinox
Blazer ve son olarak
Colorado
Hem ayrıca Camaro ile Corvette modelini saymama gerek yok. Çünkü safkan sportif ikilisi zaten Avrupa'da...


Spark, Aveo, Trax gibi modelleri özellikle saymadım. Çünkü Spark, Avrupa'da Opel Karl olarak satılmakta. Aveo ile Trax'i saymamanın sebebi, nasılsa tahminimce 2 yıl içerisinde yeni nesil gövdelerine kavuşacak. Impala, Traverse, Silverado, Suburban ve Tahoe modelini saymamanın sebebi ise, Avrupa için oldukça ağır modeller; ki zaten bunlara ne benzin, ne de bakımı dayanır!.. Ancak Colorado'yu saymamın sebebi; hem dizel seçenekleri var, hem de ticari araç sınıfına atılan ilk adım modeli olabilir. Umarım Chevrolet markası tez vakitte Avrupa'ya geri döner. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Benim TV İzlerken Reklam Maceralarım ve Otizmdeki Etkilerim... (Ben Eren TAN'ım Bölüm II)

SUV’lerde Sınıflandırma Bitti, Şimdi de Sıra Pick-Up’larda!!!

2019 Kia Forte (Cerato): Bu Güç, Daha Güçlüsüne Gider!